‘Richt info op gezónde ingrediënten’
AMSTERDAM – Voedingsvoorlichting moet zich richten op positieve boodschappen (zoals aanbevolen hoeveelheden van voedingsstoffen) en juist niet op ‘negatieve/ongezonde’ ingrediënten.
Dat is de conclusie uit grootschalig consumentenonderzoek van GfK in Frankrijk en Nederland dat werd gepresenteerd op het symposium Nutrient Density/Nutritional aspects of dairy.
Er zijn maar weinig consumenten die op zoek zijn naar voedingsinformatie.
En als ze dit wel willen, kijken ze toch vooral naar de verpakking van producten en op internet, stelt het onderzoek.
Consument kijkt niet
De consumenten wéten wel welke voedingsstoffen gezond zijn, maar ze kijken er niet naar op de verpakking.
Ze weten verder ook weinig van het gehalte aan voedingsstoffen in de producten,
zelfs wanneer ze er wel aandacht aan zeggen te schenken.
Er is hierbij volgens het onderzoek geen onderscheid tussen hoger en lager opgeleiden.
Wel blijkt dat consumenten die weten wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van bepaalde producten zijn,
zich ook beter aan die aanbevelingen houden.
NRF-index
De resultaten van dit onderzoek steunen de Nutrient Rich Foods (NRF)-index, die de Amerikaanse professor Adam Drewowski (Washington University) deze dag presenteerde. De index rangschikt aanbevolen voedingsmiddelen op basis van de hoeveelheid goede voedingsstoffen die zij bevatten in relatie tot de hoeveelheid energie.
In de NRF-index staan negen ‘goede’ voedingsstoffen: eiwitten, vezels, drie vitamines (A, C en E) en vier mineralen (ijzer, calcium, magnesium en kalium. Bovendien bevat het drie ’te vermijden’ voedingsstoffen: verzadigd vet, toegevoegd suiker en zout.
Positieve aspecten
Grote voordeel van dit systeem is, volgens Drewnowski, dat wordt uitgegaan van positieve aspecten van voeding, terwijl de huidige voedingsvoorlichting gedomineerd wordt door de negatieve aspecten.
Het symposium was georganiseerd door Nederlandse (NZO) en Franse (Cniel) zuivelorganisaties.
http://www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/8870/%27richt-info-op-gez%F3nde-ingredienten%27.html
Consumenten