Gezond de Ramadan door!
Ramadan: “Maag leeg, geloof onwrikbaar”
Show all

Gezond sporten tijdens de Ramadan

Gezond sporten tijdens de Ramadan

“Hoe zorg ik dat mijn lichaam droog blijft in de Ramadan?” een veelgestelde vraag onder sporters tijdens Ramadan.
Een lange periode hebben ze getraind om spiermassa op te bouwen en signaleren dat vetmassa toeneemt tijdens de Ramadan. Dit komt niet zozeer door het vasten zelf maar doordat ze te veel vetrijke en suikerrijke producten nemen dan ze normaal gewend zijn. Daarnaast blijven sommigen de gebruikelijke eiwitrijke voeding innemen waardoor de calorieen extra toenemen en vetopslag plaats vindt.

Sporten tijdens de Ramadan mogelijk?
Sommige sporters trainen voor de zonsondergang op een lege maag. Dit kan prima als je in de ochtend normaal gezond eet eet en overdag niet te intensieve activiteiten hebt verricht.
De glycogeenvoorraden- opgeslagen glucose (koolhydraten) –  in je spieren zijn dan nog niet volledig  aangesproken. Alleen de voorraden in je lever gebruik je wel overdag meer; als die op zijn kan dat resulteren in concentratietekort tijdens je training. Dit is te vergelijken met sporters die in de ochtend op een lege maag trainen. Heb je in de ochtend niets gegeten dan raden we intensief sporten af aangezien je spiermassa dan wordt aangesproken als energiebron.

Wat is de beste voeding na het sporten?
Na het sporten is herstelvoeding belangrijk. Direct na het sporten heb je koolhydraten en eiwitten nodig. Met de koolhydraten zoals de dadels bij het vasten breken, vul je je energievoorraden weer aan en ga je vermoeidheid tegen. De eiwitten uit melk bijvoorbeeld zijn noodzakelijk voor herstel en opbouw van de spieren. Goed drinken hierbij is erg belangrijk om spierpijn tegen te gaan en je nieren te belasten. Het grootste effect heb je als je binnen een half uur na trainen eet en drinkt.

Zuivelproducten en vlees zijn goede bronnen van eiwitten. De koolhydraten kun je het beste uit fruit halen zoals dadels als eerste en bijvoorbeeld watermeloen.
Ook een eiwitshake kan je helpen om je voorraden direct aan te vullen. Vervolgens verricht men het gebed en gaat vervolgens over tot bijvoorbeeld een maaltijdsoep waardoor je extra vocht weer binnen krijgt naast de benodigde voedingsstoffen die het bevat.
Belangrijk is om je training niet volledig stop te zetten maar de intensiteit en duur iets te minderen.

Zijn eiwitshakes, sportdranken en voedingssupplementen noodzakelijk?
Een normale sporter die gezond eet, krijgt met een gevarieerd voedingspatroon voldoende voedingsstoffen binnen. Zeker voor de vitaminen en mineralen is variatie in groente en fruit van groot belang.  Een voedingssupplement is dan niet altijd nodig en is ook goed om de bloedwaarden te laten testen.

Extra multivitamines
Als je voeding of je dieet onder de 1500 kilocalorieën zit, is een multivitamine wel aan te raden. Ook sporters op hoger niveau gebruiken voedingssupplementen gezien de kans op tekort vaak groot is.
De ideeën over voedingssupplementen en de hoeveelheid ervan verschillen sterk in de sportwereld. Als dietist adviseer ik de normale dagelijks aanbevolen hoeveelheid aan supplement als aanvulling op een zo gezond mogelijke voedingspatroon.

Eiwitshake
Eiwitshakes en sportdranken zijn niet altijd noodzakelijk, maar kunnen wel erg praktisch zijn zoals in het geval in de vastenmaand Ramadan specifiek waarin je in kort tijdbestek kunt eten en drinken.
Het is een snelle manier om aan de juiste voedingsstoffen te komen en te voorkomen dat je spieren worden aangesproken als energiebron.

 

Probiotica voor een goede weerstand in de Ramadan
Wat zeer effectief is, is probiotica aan je shake toe te voegen om je immuunsysteem te versterken. Verkoudheid is een bekend verschijnsel in de Ramadan maar ook zijn er waarvan de weerstand laag is na het vasten en men snel ziek wordt.
Dit is niet handig als je zomervakantie nog wil doorbrengen in het buitenland.

Wat is probiotica? Probiotica is een verzameling van goede bacteriën. De meeste mensen hebben vaak tekorten aan goede bacteriën terwijl je immuunsysteem juist wordt geprikkeld door een gezonde darmflora om afweerstoffen (immunoglobulinen type A) aan te maken.

Om je spiermassa te behouden tijdens de Ramadan biedt Halal Vital dit ideale Ramadanpakket aan;
Gebruiksaanwijzing:
Aan de eiwitshake kun je de probiotica uit de rundergelatine capsules* halen en de poeder direct toevoegen worden aan de shake.
Voor kids kan de poeder ook toegevoegd worden aan een bekertje melk wanneer ze vasten breken.

AANBIEDING: GRATIS  HALAL KINDERMULTIVITAMINES!!
Voor onze lezers hebben we een mooie aanbieding.
U krijgt via onze site een GRATIS code aangeboden waarbij je korting krijgt op de Ramadanpakketten.
U krijgt via deze code een gratis multivimines erbij t.w.v. 11,49 .
Deze bevat de belangrijkste vitamines en mineralen die je voorzien van de dagelijkse behoefte.
Extra weerstand  deze maand is ideaal.

 

 

Heeft u nog vragen? Mail ons gerust

Voorlichtingsbureau Halalvoeding
Mariam Aaras, diëtist, halalconsulent
Voorlichtingsbureau Halalvoeding
info@ikeethalal.nl

gezond sphier orten ramadan

Gezond sporten

gezond sporten ramadan

1 Comment

  1. […]  Voor informatie over sporten en vasten klik op […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *