Gezond de winter door? Vitamine D extra hard nodig!

Gezond de winter door? Vitamine D extra hard nodig!

Voeding geeft ons helaas tegenwoordig niet voldoende vitamine D. Zoals al in de jaren ’20 is geconstateerd draagt voeding maar voor een zeer klein deel bij aan het behouden van een optimale vitamine D spiegel. Met voeding alleen zal het dus niet lukken. In het overzicht hiernaast is te zien dat vooral vette vis bijdraagt aan de vitamine D inname, maar daarmee bij lange na niet de hoeveelheid bereikt van de vroegere levertraan. Een nadeel van de huidige vis is dat het teveel gifstoffen bevat om meer dan 2x per week vis te eten, het huidige advies is maximaal 2x per week vanwege de giftige stoffen, zoals dioxine.

Volgens een duitse arts Prof. Dr. Spitz heeft 90% van de bevolking een tekort aan vitamine D. Een vitamine D-tekort wordt vaak ernstig onderschat: slechts 5% van de artsen laat bij hun patiënten een vitamine D bepaling doen. Vitamine D-tekort kan naast vermoeidheid nog tot veel meer klachten zoals een depressie, spierkrampen en spierzwakte leiden. Ook problemen met tanden of botten (ziekte van Rachites, osteomalacie, osteoporose).
Daarnaast zijn er een  ziekten en risicofactoren die  met een vitamine D tekort te maken hebben:

  • (winter)depressie, schizofrenie door verlaagde serotonine gehaltes bij vitamine D tekort
  • darmkanker; vitamine D gaat ontstekingen tegen en voorkomt darmkanker
  • hart en vaatziekten (zoals hoge bloeddruk)
  • chronische vermoeidheid
  • gewrichtspijnen, fibromalgie
  • auto immuunziekten als MS, diabetes mellitis type 1 (en ook 2)
  • migraine
  • lage rugpijn

Wat zijn de oorzaken van een vitamine D tekort?
Ten eerste is te kort in de zon een belangrijke oorzaak van vitamine D tekort,
Andere oorzaken zijn:

  • bepaalde ziekten (obesitas, darmproblemen zoals bij Crohn of cystische fibrose) ,
  •  medicatie (als cholesterolverlagers) gebruiken
  •  te weinig calcium via voeding binnenkrijgen waardoor vitamine D minder of niet kan worden opgenomen.

GRATIS VITAMINE D TEST
Hoe weet je of je een vitamine D tekort hebt?
De huisarts kan je een bloedtest laten doen.

Extra vitamine D slikken helpt tegen tekorten maar heeft ook een preventieve werking.

Vitamine D heeft verder positieve eigenschappen op bijna alle organen in je lichaam. Vitamine D is ook belangrijk bij de celgroei en celdeling, denk maar aan het immuunsysteem. Vitamine D kan hierdoor  veel ziekten preventief voorkomen en klachten verminderen.

 

 

___________________________________________________________________

Meer info over vitamine D?
Lees ook “Vitamine D tekort steeds vaker bij zwangeren en mensen met een blanke huid” KLIK HIER
“Vitamine D tekort bij vluchtelingen” KLIK HIER

Heerlijke vitamine D rijke saladerecept: KLIK HIER VOOR HET RECEPT

 

 

Vitamine D