Halalcertificering is een religieuze kwestie EN een verantwoordelijkheid voor islamitische religieuze autoriteiten

Aloë Vera
13/11/2015
Heeft stress invloed op de smaak van vlees?
24/11/2015
Show all

Halalcertificering is een religieuze kwestie EN een verantwoordelijkheid voor islamitische religieuze autoriteiten

Halal certificering is een religieuze kwestie EN een verantwoordelijkheid voor islamitische religieuze autoriteiten

In Frankrijk heeft de moskee Lyon 20 april 2015 een persbericht uitgegeven wat ondertekend is door een aantal organisaties. Dit naar aanleiding van een aantal opkomende organisaties of instanties die zelf geen moslimachtergrond hebben, maar bezig zijn met halal certificering of ontwikkeling van standaarden.
Een voorbeeld hiervan is de CEN(Comité Européen de Normalisation) die bezig is met het ontwikkelen van een halalstandaard op Europees niveau. In Nederland ook wel bekend onder de naam NEN.
Veel islamitische organisatis hebben afstand genomen van dit idee.
Veel moslims vinden het geen goede ontwikkeling en willen dat de ontwikkeling van halalstandaarden en certificering de taak is van islamitische organisaties die daar controle en zicht op houden.

De CEN standaard werd in Cordoba besproken (van 28-30 april 2015) waarbij diverse organisaties in Frankrijk zich krachtig tegen verzet hebben middels een persbericht en brieven.

Dit project van CEN en de daaruit voortvloeiende voorstellen zijn volgens Asicom in strijd zijn met de regels als het gaat om het voorschrijven van de islamitische religie en daarom wil de Franse moslimgemeenschap geen dergelijk document aanvaarden die vanuit CEN komt.

Bovendien is er een werkgroep van de CEN, georganiseerd door de Franse Standards Association (AFNOR), die de drie moskeeën (Parijs, Lyon, en Evry) en Franse moslim Worship Raad (CFCM) alleen vroegen om deel te nemen als “technische ondersteuning”. Deze “secundaire” rol voor moslimorganisaties toont de bereidheid van deze normen,maar ontneemt hun recht om een ​​probleem dat in wezen religieus is uit te voeren en controle op te hebben.
De franse organisaties eisen dat de overdracht van de Werkgroep “Halal Voeding” van CEN de transfer moet zijn naar de islamitische religieuze instellingen die als enige bevoegd zijn hoe om te gaan met de in wezen religieuze problematiek in de voedingsindustrie. Halalcontrole kan niet door een niet-islamitische organisatie verkregen worden die hier de autoriteit over krijgt.

In hun statement staat dat in de Grote Moskee in Lyon diverse organisaties overeen zijn gekomen dat:

  1. Elke islamitische religieuze vraag of definitie, of religieuze beslissingen over halal het exclusieve voorrecht hebben bij de religieuze autoriteiten van de moslim gemeenschap.
    Any Muslim religious questions or definitions, or religious decisions are the exclusive prerogative of religious authorities of the Muslim community
  2. Elke accreditatie, audit, certificering en de controle van alle productie die halal-authenticatie vereist, zijn de exclusieve verantwoordelijkheid van de bevoegde islamitische operating onder de controle van de geaccrediteerde en erkende islamitische autoriteiten en religieuze instellingen.
    Any accreditation, auditing, certification, and the control of all production that requires halal authentication are the exclusive responsibility of the competent Muslim operatings under the control of the accredited and recognized Muslim authorities and religious institutions.
  3. Geen normen voor halal procedures die worden gebruikt door de islamitische gemeenschap kan worden eigendom van een niet-islamitische organisatie of keuringsdienst. No standards for halal procedures used by the Muslim community may be owned by a non-Muslim organization

Ondertekend door :
CFCM (French Muslim Council of Worship), Grand Mosque of Lyon, Great Mosque of Evry, European Halal Services, ASIDCOM (Muslim Consumers), UFCM(Muslim Consumers), SIRAT(wholesaler), AVS (à votre service).

De organisatie CFCM heeft twee weken geleden een brief gestuurd naar AFNOR over de Eruopese Halalstandaard gestuurd met het verzoek om een aantal zaken anders op te stellen. Brief van CFCM aan CEN KLIK HIER

Wereldwijd aandacht voor de rol van halal en zijn positie in de voedingsindustrie
gimdes 14 juni 2015

Niet alleen Frankrijk maakte bezwaar tegen de wijze waarop halalstandaarden worden ontwikkeld door niet-
islamitische autoriteiten. Ook wereldwijd waren organisaties die hier hun standpunten over hebben gemaakt.
In Turkije vond op 13 en 14 juni een congres plaats waar halalorganisaties uit diverse landen deelnamen zoals Australie, Maleisie, Griekenland, Ierland, Luxemburg, Portugal, Spanje, Bosnie, Denemarken, Rusland, Saoedie Arabie, Amerika, Japan, Tatarstan, Koeweit, Filipijnen, Engeland, Zuid- Afrika, Frankrijk, Nederland en Argentinie gingen in debat. Zij kwamen duidelijk tijdens de debatten tot de conclusie dat halalcertificering en de controle erop een religieus aspect is waar niet instituten als CEN de controle of standaard voor kunnen uitvoeren of ontwikkelen.

Zij hebben een statement ondertekend met de titel:

“CLOSING STATEMENT OF THE SPECIAL MEETING AGAINST NON MUSLIM INTERFERENCE TO HALAL ISSUES HELD IN ISTANBUL ON THE 13th &14th JUNE 2015”

De onderstaande punten zijn hierin opgenomen:

  •  Halal is a divine obligation based on Qur’an and Prophetic teachings.
  •  The distinctive identity and characteristics of a Muslim outlined in Prophetic tradition is adherence to the precepts of Halal
  •  The interpretation, standardization, regulation, governance and application of Halal is regarded as an act of worship.
  •  All acts of worship are predicated on faith and belief
  •  Freedom of thought, conscience and freedom of religion are moral norms granted by human rights principles.
  •  Standardization Authorities of some countries and Unions have embarked on developing standards for Halal without regard to the Islamic Religious Sanctity of the entire Halal certification processes.
  •  They have established technical committees for the development of the said standard in total disregard to the religious concerns being safeguarded by Recognized Halal certification and accreditation authorities worldwide.

2 Now therefore: We, as concerned Muslims representing Halal Certification Bodies, Muslim Consumers and Religious Non-Governmental Organizations,
Declare that:

  •  The religious affairs of a faith group vests exclusively with the adherents of that particular faith community
  •  The crafting of Halal standards requires inter alia the skills of qualified Muslim theologians who possess in-depth knowledge of Islamic Law, which is based on Qur’an, Sunnah, Ijma and Qiyas
  •  Halal (Lawful) and Haram (Unlawful) are Islamic precepts that govern the entire life of a Muslim and are accordingly regulated by a deeply spiritual commitment
  •  The verification and administration of Halal cannot be isolated from the notion of worship and therefore should not be reduced to a matter of mere technical compliance.
  •  Halal Certification by non-Muslim entities is deemed null and void in terms of Islamic Law
  •  Intervention by organs of a Secular or Non-Muslim State in the religious affairs of the Muslim community is an infringement of its religious liberties, freedom and consumer rights
  •  Initiatives by Muslim governments to drag non-Muslim entities into Halal for any reason is unacceptable.

3  We will not accept the legitimacy and validity of any certification or citation aimed at the regulation of Halal by non-Muslims

  •  We remind that Halal is a pure Islamic term and since we will never accept praying behind a non-Muslim, we will not accept Non-Muslims’ audits, inspections, testimonies, accreditations and certification pertaining to Halal and such certification documents that might be issued by non- Muslim entities will be rejected.
  •  We will establish a committee with representatives from Islamic NGOs, HCBs and Muslim Consumer Organizations. This committee will address the Islamic organizations and Halal Certification Bodies which have not attended the conference with the aim of reviewing and reconsidering their position in order to speak with one voice against the interference of nonMuslims in Islamic affairs and to avoid discrepancies between Muslim Stakeholders.
  •  We will embark on a mass awareness program alerting Muslim communities to the gross violation of their religious observances.

With the support of all Muslim Halal organizations, we will use all the legal ways to protect and defend our religious freedom and rights.

Diverse certificeerders hebben dus afgelopen jaren onder andere CEN laten weten het project niet te ondersteunen vanwege gebrek aan betrokkenheid van moslimgeleerden en experts bij de opzet van het keurmerk. Commerciële bedrijven die het keurmerk van CEN financieren, mogen naar hun mening niet bepalen wat halal is want geeft risico met zich mee en gaat ten koste van de religieuze betekenis achter halal maar ook richtlijnen ingevoerd worden waar merendeel van moslims tegen zijn.

Zo kan bijvoorbeeld bedwelmen van dieren vooraf de slacht als richtlijn gehanteeerd wordt. Veel moslims vinden het dus niet kunnen dat niet-moslims en bedrijven gaan bepalen wat halal is al is halal voedsel geschikt voor ieder mens ongeacht welke religie. Wij signaleren dat er steeds meer bewustwording komt bij halal certificeerders en ze samen hun handen ineen slaan om halal regulering te verbeteren en transparant te werken wat hard nodig is. Dit is een mooie ontwikkeling. Ook zoeken ze naar oplossingen om het onbedwelmd slachten te bevorderen waarbij dieren welzijn van belang is.

Vandaag is CEN bijeen in Hongarije om wederom te kijken in hoeverre een Europese halalstandaard ontwikkeld kan worden. We zijn benieuwd hoe dit zal verlopen.

Voorlichtingsbureau Halalvoeding
17 november 2015

Diëtist Mariam
Diëtist Mariam
Mijn naam is Mariam Aaras en heb deze website gemaakt door en voor jullie om zoveel mogelijk informatie te bieden daar waar veel vragen, discussie en behoefte naar was. Dieetadviezen vanuit de Nederlandse keuken, maar ook rekening houdend met de halalrichtlijnen die moslims hanteren. Daarnaast heb ik een brede interesse in de multiculturele keukens. Zelf ben ik een dubbelbloedje van Marokkaanse en Nederlandse komaf wat mij rijk heeft gemaakt aan voedingskennis. Het is de granaatappel waarmee mijn vader me heeft geïnspireerd om de genezende werking van fruit te gaan onderzoeken en de vijgenboom van mijn opa in Marokko. Mijn moeder heeft me de gezondheidseffecten van boerenkoolstampot en erwtensoep geleerd met een halaltintje. Je bent wat je eet en gezond eten begint bij kennis. Voeding brengt mensen bij elkaar en de verscheidenheid aan culturen is een rijkdom want na zoveel jaren ben ik nog steeds niet uitgeleerd. Voeding mijn levenspassie en help er graag anderen mee om er van te genieten en gezonder van te worden.

Comments are closed.