Tweetaligheid beschermt tegen dementie
Turkse kruidenwijzer
Show all

Verstandige snoeptips voor kinderen

Verstandige snoeptips voor kinderen

 

snoeptips voor kinderen

 

Kinderen zijn gek op vetrijke en zoete voeding. Dit geeft hen namelijk energie en plezier.
Maar verstandig snoepen is net zo lekker. En je kunt het je kinderen aanleren.
De volgende 10 tips kunnen je daarbij helpen :

  • Tip 1 – Maak geen ruzie om snoep

We hebben allemaal een aangeboren drang om te snoepen. Al in de baarmoeder leert een ongeboren kind de zoete smaak van het vruchtwater kennen. Daarom houden kinderen zo van zoet en willen ze graag snoepen.
Maak er daarom geen conflictsituatie van binnen het gezin: de behoefte aan zoetigheid is normaal en natuurlijk. Zoek dus een gezonde maat waarbij je je goed voelt.

Geef snoep nooit als beloning of neem het niet af als straf, want zo wordt het belangrijker dan het is. Je kind leert dan voor de rest van zijn leven: als ik mezelf wil belonen of wil verwennen, dan is zoet het beste en meest waardevolle.

Zo kan snoepzucht of zelfs een snoepverslaving ontstaan.

 

  • Tip 2 – Zorg voor langdurige energie door fruit te stimuleren

Kinderen die veel bewegen door te spelen, sporten, fietsen enz. verbruiken ook behoorlijk wat energie.
Die energie moet vooral uit suikers komen.
Zo is ons lichaam nu éénmaal gemaakt. Suikers geven snelle energie, ze geven je ook een goed gevoel.
Als de suikerspiegel in ons bloed zakt krijgen we automatisch zin in zoet.
Die drang weerstaan is eigenlijk ingaan tegen onze natuurlijke behoefte.
Om aan die energiebehoefte te voldoen is een stuk fruit of een boterham een goede oplossing.
Zorg dat naast en keer snoep een gezond dagmenu staat met voldoende energie. Geef kinderen ook liever een snoepje voor ze naar de sportclub gaan dan erna.

  • Tip 3 – Evenwichtige voeding nastreven

Het is belangrijk om het eten van zoetigheden te combineren met
fruit, groenten, volkorenproducten, vis en vlees.

Voor wie veel groenten en fruit eet in plaats van hamburgers en friet en voor wie dagelijks druk in de weer is en aan sport doet, zijn chocoladerepen en koek en snoep een bron van energie. Belangrijk is de gezonde versies te kiezen

  • Tip 4 – Zelfbeheersing aanleren in plaats van verbieden

Het is belangrijk om te beseffen hoeveel macht je uitoefent en hoezeer je in de persoonlijkheid en intimiteit van je kind ingrijpt met strikte regels of zelfs een verbod op zoetigheid.
Beeld je maar eens in dat iemand voor jou zou bepalen hoeveel koffie, wijn, bier of mineraalwater je mag drinken en wanneer je dat mag doen of hoeveel koekjes of chocolade je mag eten!
Eten is, in welke vorm ook, een basisbehoefte en basisbehoeften moet ieder voor zich kunnen regelen, ook als hij of zij het nog moet leren.
Het spreekt evenwel voor zich dat kinderen daarbij raad en begeleiding van de ouders nodig hebben, maar iets autoritair opleggen, verplichten of verbieden mist meestal zijn doel.
Vergeet niet dat je kind je in het oog houdt!
Kinderen leren namelijk door te imiteren. Ze nemen een voorbeeld aan je eigen eetgewoonten. Dat geldt ook voor hoeveel je beweegt. Geef dus het goede voorbeeld.

  • Tip 5 – Moedig je kind aan te bewegen

Veel bewegen is essentieel om energie te verbruiken. Hoe meer kinderen bewegen, hoe meer energie ze verbruiken. Regelmatig bewegen geeft kinderen een goed gevoel en bevordert hun gezondheid.
Moedig je kind dus aan regelmatig te bewegen.

Een kind zou elke dag ongeveer een halfuur moeten fietsen of een uurtje moeten stappen.
Deze beweging kan het best verdeeld worden over de hele dag. Leer hen doseren.

  • Tip 6  Afspraken maken voordat je naar de winkel gaat

Deze situatie herken je ongetwijfeld. Bij het aanschuiven aan de kassa in de supermarkt krijgen kinderen zin in snoep en laten dat met veel lawaai merken. Hier helpen duidelijke grenzen en vaste afspraken.
Een goede raad: voordat je de volgende keer naar de supermarkt gaat, spreek je best vooraf met je kinderen af wat ze in de supermarkt mogen uitkiezen. Zo kijken ze al tijdens het winkelen uit naar lekkere dingen en weten ze dat ze die ook zonder zeuren krijgen.
Als je zelf met een lege maag de supermarkt binnenstapt, koop je meestal meer dan nodig is. Zorg dan ook dat je kind niet met hongerige ogen al dat lekkers moet weerstaan.

  • Tip 7 – Laat je kind zelf bepalen hoeveel het snoept

Als kinderen zelf snoep mogen nemen uit een snoeplade die altijd gevuld is, gaan ze gewoonlijk minder snoepen. En ook op school of bij hun vriendjes zullen ze minder om snoep vragen. Er zal nu eens meer, dan weer minder en soms helemaal niet worden gesnoept. Elk gezin moet hierin een eigen regeling vinden.

  • Tip 8 – Regels en maten bepalen

Hoe meer snoepregels er zijn, hoe belangrijker de plaats wordt die snoep inneemt. Het snoepgedrag zal dan ook moeilijker in de hand te houden zijn.

Dankzij vaste gewoonten leren kinderen af om hun eigen natuurlijke behoeften te voelen en te sturen. Als de maaltijd bijvoorbeeld regelmatig met zoet wordt afgesloten, weet het kind niet meer of het dat wel echt wil.

 

Er is één uitzondering: kinderen met overgewicht.
Ook hen kun je snoep niet ontzeggen, maar hier moet je wel bepaalde regels en grenzen in acht nemen die met het kind zijn afgesproken. Snoepen is maar in uiterst zeldzame gevallen de oorzaak van overgewicht. Bijna altijd ligt een ander probleem aan de basis.

  • Tip 9 – Bewust leren genieten

Kinderen kun je leren om bewust te genieten.
Hoe? Dat is heel eenvoudig: chocolade snijd je in kleine stukjes, snoepjes geef je per stuk en niet in een hoopje. Chips in kleine kommetjes en niet een hele zak.
Zo wordt het smaakplezier aangewakkerd en begin met “”bismillah”.

“Wie niet kan genieten, wordt ongenietbaar. “

  • Tip 10 -Maak een bewuste keuze wanneer men snoep of koek koopt.

Zorg dat je rekening houdt met de hoeveelheid suikers en vetten. Kijk dus altijd even op de voedingswaarde op het etiket.

Gezond fruitijsje? Kijk eens op http://ikeethalal.nl/heerlijke-fruitijsjes-zelf-maken/

snoeptips voor kinderen

Comments are closed.