Een Franse veterinaire organisatie heeft de moslims gevraagd omtrent verdoven tijdens het slachten van dieren.
De World Muslim Consumer Organisation (WMCO) heeft op deze vraag antwoord gegeven met duidelijk hun visie die zij middels een brief hebben terug geantwoord. We hebben de brieven vanuit het Engels vertaald.
De brief van de veterinaire organisatie:
Geachte heer dr. Hani Mansour Al-Mazeedi,
Ik ben een veterinaire arts, werkend in een slachthuis en wil graag meer te weten te komen over de juiste wijze van runderen en schapen te slachten.
Ik wil graag voorzover mogelijk de islamitische voorschriften respecteren, maar wil ook dieren lijden zoveel mogelijk voorkomen.Zoals ik heb begrepen, moet het dier levend zijn alvorens te slachten maar:
Mag het een dier verdoofd worden nadat de halssnede is verricht?
Zo nee, kunt u mij uitleggen waarom?
Zo ja, hoe lang moeten we wachten na de halssnede om te verdoven?
Ik heb geprobeerd informatie te lezen, maar het is moeilijk om de waarheid te vinden.Wanneer de slachter die verantwoordelijk is voor de slacht een goede professional is, is er geen probleem en sterft het dier snel, maar vaak duurt het voor een dier langer om te sterven en te lijden. Gezien het respect van leven en dieren en de tolerantie van de profeet Mohammed en zijn wijsheid,
is de vraag wat een goede wijze is om te handelen wanneer het doden te veel tijd neemt?
Bedankt voor uw hulp en aandacht.Respectfully,
Dr. A.J (The identy of the Veterinary isn’t displayed)
___________________________________________________________________________
World Muslim Consumer Organisation heeft hier het volgende op geantwoord:
Geachte dr. A.J,
Hartelijk dank voor uw brief.
Moge Allah u waarderen voor uw uw interesse die u heeft in de Humane Islamitische methode om dieren te offeren.
Om uw vraag te beantwoorden, laat ons u eerst de Islamitische wijze van slachten, Dabh, voor runderen, schaap en gevogelte uitleggen. Het islamitisch religieus slachten wordt ook wel Dhakat genoemd.
Deze procedure is nodig om het vlees van een dier wettig/toegestaan of wel halal te maken.
Er bestaan 3 methodes.
De eerste methode is de Dabh. Dit is de meest gebruikte methode en is onderworpen aan voorwaarden en regels van decorum.
Het is het slachten van de legale landdieren middels de snede door hun halsaders, halsslagaders, luchtpijp en slokdarm.
De andere twee methoden betreffen het slachten van kamelen (NAHR methode) of het vallen van een wild of onbeheersbaar dier (AKR) bij jagen bv.
Moslim juristen zijn unaniem overeen dat de consumptie van legale landdieren alleen wettelijk is toegestaan middels Dhakat (halal slachten).
In de Heilige Quran laat Allah laat swa ons alleen het vlees van die dieren toestaan die middels dhakat zijn overleden wat beschreven staat in Soerat 5 (Al-Ma’idah), vers 3:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
“Verboden is voor jullie wat vanzelf is doodgegaan, bloed, varkensvlees, vlees van iets waarover iets anders dan Allah is aangeroepen, het verstikte, het doodgeslagene, het doodgevallene, het doodgestotene, wat wilde dieren hebben aangevreten — behalve wat jullie geslacht hebben — en wat geofferd is op de offerstenen en ook dat jullie met pijlen verloten. Dat is een schande. Heden wanhopen zij die aan jullie godsdienst geen geloof hechten. Vreest hen niet, maar vreest Mij. Heden heb Ik jullie godsdienst voor jullie voltooid, Mijn genade aan jullie volledig bewezen en de Islaam [de overgave aan Allah] als godsdienst voor jullie goedgevonden. Maar als iemand door honger gedwongen wordt zonder tot zonde geneigd te zijn, dan is Allah Vergevend en Barmhartig.”
Volgens dit vers is het vlees van alle dode dieren HARAM(verboden), behalve die gedood zijn met dhakat (dat voldoet aan de islamitische wet -ذکاة شرعی)
Wat is dhakat?
Dhakat is niet alleen de benaming van het slachten van dieren, maar meer gerelateerd aan een specifieke religieuze wettelijke manier van dieren slachten voor de moslims.
Deze specifieke manier is niet afhankelijk van of geregeld door tradities en gebruiken, maar het is een specifiek religieus proces dat in de Islamitische fiqh een vorm van aanbidding (امرتعبدی) heet, wat betekent dat het geheel afhankelijk is van de islamitische wet en geen enkele manier voor analogie قیاس.
Nu zeggen islamitische wetgeleerden dat de dhabh specifiek is voor vee, schapen en geiten, enz. en nahr voor de kameel is.
Bijvoorbeeld, de grote geleerde imam Malik رحمہ اللہ heeft een duidelijke visie van haram over het vlees van het dier wanneer deze geslacht wordt door een andere manier van islamitische wet zoals dhabh bij kameel en nahr bij runderen of schapen.
In feite moet elke aanbiddingshandeling gebaseerd zijn op religieuze teksten. Er is geen manier om een aanbiddingshandeling in de islam te wijzigen die duidelijk door de heilige quran en soennah wordt blootgesteld.
Daarom zijn alle soorten van verdoven voor de dhakat verboden.
Dit is ook de positie van de moslimconsumenten wereldwijd.
Tenslotte willen we erop wijzen dat de islam ons leert om het lijden van dieren te voorkomen, niet alleen tijdens het slachten, maar ook tijdens het hele leven. Daarom is het van groot belang dat u het beste doet om het slachtplan te managen en om te voldoen aan de dierenwelzijnsnormen die verband houden met religieus slachten.
Hier zijn enkele aanbevelingen om dierenwelzijn te waarborgen:
Als u merkt dat dieren niet snel buitenbewust zijn, zult u de prestaties of resultaten van uw plan en uw processtandaarden controleren.
Let er ook op dat u voor dergelijke religieuze aangelegenheden het beste lokaal met de Franse islamitische vertegenwoordiger contact kunt opnemen. De CFCM is dit in Frankrijk voorzover we weten.
In feite wordt in Frankrijk verwacht dat de behoeften en de benodigdheden van de Franse moslimconsumenten in overeenstemming zijn met de mensenrechten.
Voor meer informatie over de moslimconsumentenorganisatie in Frankrijk verwijzen we u naar ASIDCOM.
Hoogachtend,
Dr Hani Al-Mazeedi, Director Member of WMCO, Kuwait
(wetenschapper, gespecialiseerd in Halalvraagstukken, kwaliteit en veiligheidssystemen
Prof. Dr. Ibrahim Hussein Ahmed Abd El-Rahim, Member of WMCO, Saudi Arabia
Professor Infectieziekten en epizootiologie
Mufti Arif Ali Shah, Member of WMCO, Pakistan
Auteur van «Halalwetgeving Standaard voor het halal slachten, in het licht van quran, soennah en islamitische wetgeving»
Zie ook http://worldmuslimconsumers.org/post-cut-stun-wmco-answers-a
Welkom
Vragen? Mail gerust naar info@ikeethalal.nl