20-9-2013
Halal’ geeft aan of een product is toegestaan volgens de islamitische voedingsvoorschriften. De maatschappelijke discussie gaat vooral over het onverdoofd ritueel slachten van dieren, maar halal omvat veel meer regels en gewoonten. Met impact op de hele keten, van het diervoeder, de behandeling van het dier, slachtmethode, tot etikettering en distributie van producten. Om de halalvoedselketen en markt in kaart te brengen, voerde het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid een verkenning uit. Het rapport gaat in op de impact van halal op de voedselketen, Europese wetgeving rond rituele slacht en verdoving, certificering, en de economische rol van halal in Vlaanderen, Nederland en op wereldniveau.
De grootste uitdaging voor de ontwikkeling van halalvoeding is de transparantie in de keten verbeteren, concluderen de auteurs van de verkenning. Er is geen algemeen aanvaarde standaard voor wat halal is en wat niet, laat staan dat die wettelijk is vastgelegd. Er zijn verschillende private certificeringsinstellingen die elk hun eigen methoden hanteren, waardoor onduidelijkheid troef is. Bij zowel consumenten als producenten groeit dan ook de vraag naar een algemene, gecontroleerde halalnorm. Het rapport geeft verschillende opties om zo’n halalstandaard te ontwikkelen, in Europees verband, nationaal, via een federaal agentschap of via zelfregulering van bedrijven.
Omdat officiële statistieken ontbreken, waren de auteurs aangewezen op schattingen en gegevens uit literatuur om de halalketen en markt cijfermatig in beeld te brengen. Wel is duidelijk dat Halal bezig is met een wereldwijde economische opmars, schrijven ze. Het aandeel moslims in de totale bevolking van Europa neemt naar schatting toe met bijna een derde, van 44,1 miljoen mensen in 2010 tot 58,2 miljoen mensen in 2030 (Europa en Rusland). De koopkracht van deze groep wordt groter, en moslimconsumenten blijken relatief veel aan voedsel te besteden. De vraag naar halalvoedselproducten zal dus verder toenemen.
In Nederland wordt de waarde van de halalvoedselmarkt geschat op 2,7 miljard euro. Het groeiende aandeel moslims onder de Nederlandse bevolking (5,8% in 2004) is een belangrijke factor in de ontwikkeling van die markt. Het Vlaamse rapport schrijft de succesvolle opkomst van halal in Nederland daarnaast toe aan het multiculturele karakter van de Nederlandse samenleving. Er is veel vraag naar etnische producten, aangepast aan consumenten met verschillende achtergronden en religies. Ook de ‘ruimere trend van bewuster consumeren’ kan volgens de auteurs bijdragen aan het succes van halal in Nederland. Steeds meer Nederlandse distributeurs zien dan ook kansen in deze markt.
Bron: groenkennisnet.nl
Halalvoeding is meer dan rituele slacht