Halal volgt zelfde weg als biologisch product

Halal volgt zelfde weg als biologisch product

 

© Trouw

 

Halal producten zijn moeilijk te vinden in de supermarkt.

Maar de moslimevenknie van grote A-merken komt er aan.

We zijn in een gigantisch gat in de markt gesprongen, zegt Gjalt Landman, verkoopdirecteur van Marhaba Foods.
Hij glundert.
En heus niet alleen omdat voor hem op tafel een fraai doosje met chocolade ligt.
Of omdat achter hem een poster hangt van de drie Meiden van Halal die vrolijk lachend hun ivoren wachters in een Marhabareep zetten.
Want alleen in Nederland wonen ruim een miljoen moslims, zegt Landman.
In Frankrijk zeven miljoen, in Duitsland drie en in Engeland twee miljoen.

Tel uit je winst.

Al die mensen kunnen nu voor halalvoeding nauwelijks terecht in de gewone supermarkt, stelt Landman.

„Als daar al halal wordt aangeboden, dan is dat van onduidelijke, vaak lokale origine. Is het echt halal? Hoe weet je dat?

Zelfs in moslimlanden speelt dat probleem. Zo leidde zelfs een tablet Zwitserse chocolade een paar jaar geleden tot een diplomatiek relletje tussen Zwitserland en de Verenigde Arabische Emiraten.
In die chocolade zaten mogelijk sporen van dierlijke bestanddelen, wat niet was vermeld op de ingrediëntenlijst.”

Marhaba wil daarom het eerste, wereldomspannend A-merk worden voor halalproducten.
Zeg maar de moslimevenknie van merken als Nestlé, Heinz of Unilever.
Een merk waarvan je op aan kunt. Is het van Marhaba? Dan is het halal, vat Landman de missie samen.
Daarom hanteren we voor onze producten de strengste halalvoorschriften ter wereld, die van Maleisië.
Het productieproces is verder gecertificeerd en elk product heeft een halalcertificaat.
Een zegeltje op de verpakking is daarvan het bewijs.

We produceren niets zelf.

De chocolade komt bijvoorbeeld uit België, de koek uit Bosnië. En de kauwgom wordt gemaakt in Marokko, zegt de verkoopmanager. Wij brengen het product met onze verpakking op de markt.

De halalvoorschriften zijn ieder geval duidelijk.
Taboe zijn ingrediënten die mogelijk hun origine vinden in varkensresten – bijvoorbeeld gelatine,
verdikkingsmiddelen – of die sporen van varkensvetten kunnen bevatten.

In de koek, chocolade en kauwgom die Marhaba het afgelopen jaar in Nederland op de markt bracht,
ontbreken verder de E-nummers E120, 441, 485, 471 en 472;
deze ingrediënten – onder andere kleurstoffen, vetten en stabilisatoren- zijn vervangen door ingrediënten van plantaardige origine.

Marhaba is dus geschikt voor vegetariërs. Niet voor veganisten, want er zit wel melk in.

Overigens is de aanpassing van de receptuur niet zonder gevolgen, beaamt Landman.
Onze kauwgom is iets harder dan de Sportlife.
Dat komt omdat we plantaardig verdikkingsmiddel hebben gebruikt, afkomstig van palmen.
En de frisse kauwgomsmaak is wat sneller verdwenen.
Maar de chocolade smaakt zonder meer prima, evenals de koek uit Bosnië.
Die fabriek in Serajevo is geweldig.
Die is ook ongeschonden uit de oorlog gekomen”, zegt Landman.

Inmiddels heeft Marhaba een agent in Frankrijk aangetrokken en is een kantoor in Engeland geopend.

Het bedrijf heeft daarmee vijf mensen op de loonlijst.
Want nieuwe markten moeten worden ontwikkeld.
Net als nieuwe producten.
Binnenkort komt er bolognesesaus voor op de pasta.
Maar we werken ook met salades en vruchtensap.
Sappen worden gewoonlijk geklaard met gelatine, een product van varkensbotten.
En dat kan natuurlijk niet, zegt Landman.

Hij bedacht, nu ruim twee jaar geleden, samen met twee collega’s Marhaba.
Met z’n drieën hebben ze ook een adviesbureau voor supermarkten en voedingsproducenten.

Ook Pascalle Driouech ziet brood in halal. Samen met haar echtgenote Abdellatif lanceerde de moslima uit Lelystad dit jaar de eerste halalshampoo ter wereld, onder de naam Sahfee Care.
We begonnen met shampoo voor vrouwen en mannen.
Nu hebben we ook halaldouchegel en -bodylotion.
Want mensen willen het liefst alle verzorgingsproducten van één lijn.
Daarnaast komt Sahfee ook met een speciale shampoo voor vrouwen met bedekt hoofd.
Hun haar krijgt immers minder zuurstof en wordt wat sneller vet, zegt Driouech.

Nu is dit cosmetica-initiatief van Sahfee (genezend, puur) Care in moslimkringen niet onomstreden.
Op de website nieuws.Marokko.nl lopen bijvoorbeeld de commentaren op de halalshampoo uiteen van
leuke marketingtruc tot pure onzin.
Want de regels van halal (rein) zijn vooral voedingsvoorschriften.

Dat is op zich juist, beaamt Driouech.

Maar in de Koran staat ook dat als je over producten onzeker bent, je altijd voor halal moet kiezen.
Vier jaar geleden bracht een zelfde onzekerheid Driouech ook op het idee voor halalshampoo.

Tijdens de ramadan zocht ik naar een deodorant zonder alcohol.
We gingen dus die etiketten lezen en kwamen er niet zo snel uit.
Wat zou het makkelijk zijn als er een product op de markt is waarvan je zeker weet dat het goed zit!, legt Driouech het ontstaan van haar merk uit.
Natuurlijk, in het Midden-Oosten zijn er volop verzorgings- en make-up producten die halal claimen.
Maar dat kun je als consument nergens checken, zegt Drouech.

Er zitten geen halalzegel op.
Wij hebben daarom alle bestanddelen van onze producten laten onderzoeken en certificeren door de Halal Quality Control in Den Haag.
Dat ziet ook toe op de productie.” Want in normale verzorgingsproducten kunnen bestanddelen van varkenshaar, vermalen beenderen of dierlijke vetten zitten, zegt Driouech.
Ook worden kleurstoffen gebruikt die afkomstig zijn van schildluizen.”

Overigens weerspreekt de woordvoerder van Unilever, producent van onder andere verzorgingsmerken als Andrelon, Dove en Axe, het gebruik van deze bestanddelen.

Ondanks de potentieel grote afzetmark, is het toch vechten om halal gecertificeerde producten in het supermarktschap te krijgen, is de ervaring van Landman. Grote fabrikanten kunnen dankzij hun grote marketing- en reclamebudgetten een plekje voor nieuwe producten in de supermarkt afdwingen, nieuwkomers op de markt moeten inkopers vaak met grote overredingskracht bewerken.

Landman:
Inkopers hebben halal niet tussen de oren zitten. Het is daarom lastig hen hiervoor te interesseren. Praktisch zien ze ook vaak problemen.

Waar moet halal eigenlijk liggen? In de wereldstraat (het gangpad met exotische producten, red.)?
Of bij de zoetwaren?

Eigenlijk staat halal voor dezelfde uitdaging als biologisch tien jaar geleden, zegt Landman.
Maar vorige week hebben we Marhaba gepromoot in diverse filialen van Super De Boer.
Albert Heijn denkt erover om Marhaba op te nemen in het assortiment en we mogen voor Coop een schap ontwerpen.

Uiteindelijk moet de Marhaba-chocolade gewoon tussen de anders chocolade liggen. Net als met biologisch is gebeurd.

Volgens Drouech hebben de grote supermarktketens wel interesse voor haar haarverzorgingsproducten, maar is de vraag nog te klein. Maar we zijn nog maar een jaar op de markt. Inmiddels loopt wel bij 15 Etoswinkels een proef met Sahfee Care en is het merk onder meer te vinden bij een enkel filaal van Super de Boer en C1000 in onder andere Delfshaven en Zoetermeer.
Landman heeft evenwel dé oplossing voor handen:
Wij zeggen tegen supermarkten:
zorg gewoon dat je Marhaba in het distributiecentrum hebt staan.
Dan kan de filiaalhouder zelf beslissen of hij daar schapruimte voor vrijmaakt.
Die filiaalhouder weet immers het beste wat de klant wil.

http://www.trouw.nl/ontspanning/degids/article1880009.ece

 

Halal volgt zelfde weg als biologisch product

halal biologisch

Bio halal